ABOA

petek, 30. september 2011

ZA BOGA NI NOBENA STVAR DOVOLJ DOBRA

Robert Dolinar je arhitekt, ki svojih projektov ne ustvarja z miško, temveč z vihtenjem motorne žage.  

Njegove male arhitekture preveva milina in modrost, ujeta na poti nenavadne izobrazbe in življenske poti. Ljubljanski arhitekturi je dodal študije teologije, filozofije in staroarabskega jezika, vsled raznolikosti tematik  pa za nameček zamenjal prav toliko okolij: Padovo, Albanijo in London.
Ko se je lansko leto po dolgih osmih letih odsotnosti iz domovine vrnil h koreninam, je ta mladi umetnik zavihal rokave in svojemu subtilnemu opusu dodal nov sodoben sakralni prostor – teh pa na Slovenskem ne najdemo prav veliko.Verujete ali ne, se boste v novourejeno sobo za kontemplacijo - ali po domače kapelo - v Duhovnem središču Sv. Jožefa ob poljanski cerkvi v Ljubljani želeli še in še vračati.
V hiši, ki je bila nekoč porodnišnica, lahko pa bi bila tudi katerakoli druga stavba, je torej soba. Malo večja, z dvemi okni, krajna v nizu. Ko z osrednjega hodnika vstopamo vanjo, nam kamen, razpelo in na vrata nabite neobtesane deske dajejo slutiti nekaj zelo posebnega in prvinskega. Preureditev običajne sobe v posvečen prostor je Dolinarju uspela s kiparskim, ne toliko konceptualno arhitekturnim pristopom - za začetek kar s preoblikovanjem pravokotne geometrije volumna. Strop in vhodno steno je z rahlo krivino napel in s tem prostor usmeril. Vse ostalo je igra materialov, svetlobe in simbolov, igra, ki jo je ustvaril z lastnimi rokami, da bi nas v svojem naročju zazibal v svet tišine. 
























V sobi smo bosi, klečimo, ležimo in se razlivamo po mehkih volnenih tleh. Zdi se, da so klop in lepi mali stoli tam bolj zato, da se počutimo domače. Zavemo se balasta vsakdana; soba ga odplavi in nas odveže zunanjega sveta ter prepoji z zapeljivo mirnostjo. Ležimo tako dolgo, da se stemni. Simboli nas nagovarjajo v jeziku svetovljana – z motorno žago oblikovan križ, riba, rdeča brazda na steni, večna luč za razpokanimi vrati neobtesane monštrance v niši na opraskani steni, ki služi tabernaklju in… ne, ne smem povedati vsega. Simbolika presega brezglavo sledenje predpisani tipologiji, je namreč poglobljena do bistva in doseže celo tiste, ki o krščanstvu nimajo pojma. Nenavadno za kapelo je tudi, da nas vabi, da se dotikamo mehkih tal, grobih lesenih kipov, reliefnega pohištva - nagovarja in osvobaja nas še na telesni, ne le duhovni ravni. Kot da sta strast in tišina pravzaprav eno in isto. Želimo si, da bi bila ta kapela naša dnevna soba. Kdo sploh rabi kavč in televizijo?



























Vsaka družba ima tako arhitekturo, kot si jo zasluži (F. Košir). In sodobna družba gradi prostore, ki imajo utilitarni namen, prostore, ki funkcionirajo, proizvajajo, prodajajo, okupirajo. Nikjer pa ni sodobnih sakralnih prostorov. V družbi, ki je obsedena s količino in hitrostjo se prostorov za duhovnost pač ne gradi – za to se rabi premišljenost in čas. Šele po obisku krasne male raritete na Poljanah se človek zave, da nam tega dejansko močno primanjkuje.  V svojem hitenju in načinu projektiranju se sami sebi zazdimo pravi barbari. Tudi Plečnik je dejal, da kjer hočete doseči najvišjo umetnost, tam mora botrovati nekaj skrivnostnega. In če, tudi po njegovem, za Boga ni nič dovolj dobro, je pa kapela gotovo dobra za nas – in za iskanje našega izgubljenega srca. 































Janja Brodar
foto: Goran Rupnik, arhiv avtorja
objavljeno v reviji Polet 29.9.2011

torek, 20. september 2011

NETO PLAČE

Kolega Krištof iz vrtoglavo vzpenjajočega se STUDIA KRIŠTOF me je opozoril na naslednjo tabelo objavljeno v časopisu Finance. 



























Nekaj časa sem si jo temeljito ogledoval. Potem sem jo obrnil na glavo. Potem sem probal mirror pa allign pa scale pa kar je še takih ukazov. Pa mi še kar ni šlo v glavo. Dobro nam gre. Če bi zaslužili še 3 evre več, bi še psihiatre razfukal.

k...c
.ura.

ponedeljek, 19. september 2011